Het leven van een beginnend hardloper

Het is juli 2015, einde van het schooljaar. Ik neem afscheid van mijn groep 7 op de ene school en groep 6 op een andere school, waar ik met veel plezier een half jaar en 3 maanden voor de klas heb gestaan als invaller. Ik word door beide klassen overladen met voornamelijk chocolade. Heel veel chocolade. Nou houd ik best van snoepen en dat is goed aan me te zien. Ik besluit vrijwel meteen dat het helemaal anders moet. Ik ga afvallen. En nu echt! Talloze pogingen brachten echter nooit het gewenste resultaat.

Ik sport wel regelmatig, maar als keeper maak ik niet echt veel meters in het voetbalveld. Dus ik besluit dat ik naast beter eten (calorieën tellen) voor de voetbaltraining rondjes ga rennen. Verschrikkelijk vind ik het, maar gelukkig loopt er een teamgenootje elke dinsdagavond met mij mee. Met hem ga ik niet veel later ook fitnessen.

Op de verjaardag van mijn vriendin besluit ik echter de laatste stap te nemen. Ik ga hardlopen. Een van haar vriendinnen liep niet lang daarvoor de Bruggenloop in Breda. Ze moest deze in haar eentje lopen, omdat haar loopmaatje moest afzeggen. Ik hield het inmiddels 20 minuten rennend vol op de loopband dus ik zei dat ik volgende keer dan wel mee zou gaan. Toen zij vertelde dat ze in april de kwart marathon van Rotterdam zou lopen, kon ik niet meer terug. Shit, 10,5km. Dat gaat me nooit lukken, maarja wie A zegt moet B zeggen. De dag erna waren de sportschoenen besteld.

7 november 2014. Mijn eerste kilometers op de verharde weg. Kilometers, in meervoud, want het waren er welgeteld twéé. Runkeeper hield het bij; 2,09km in 10:51. Helemaal gesloopt, maar het was een begin. Had mij toen verteld dat ik 7 maanden later een halve marathon zou lopen en ik had je voor gek verklaard. Maar dan ook écht.

Leave a Reply

