2015

2015 was voor mij het jaar waarin ik begon met hardlopen. Ok, in november 2014 maakte ik mijn eerste kilometers, maar in 2015 werd het serieus. In 2015 ging ik ook meelopen in wedstrijdjes. In deze post mijn hoogtepunten, dieptepunten, mooie en minder mooie lopen en/of momenten.

De eerste loop
Dwars Door Dordt 10km.
In mijn huidige woonplaats (Dordrecht) wordt er ieder jaar gelopen van de de atletiekbaan naar het oude stadscentrum en weer terug. Het was pokkeweer en ik was super zenuwachtig, maar wat had ik genoten. Nog nooit liep ik (op dat moment) zo snel.

De mooiste loop
Almere City Run 21km
De mooiste om meer dan één reden. Ten eerste het mijn eerste halve marathon was. Ik had op dat moment slechts twee keer eerder 20km gelopen. Ten tweede omdat Almere de stad is waar ik 30 jaar heb gewoond en om daar dan mijn eerste HM te lopen. Dat was extra mooi. En ten derde omdat alles klopte. Het weer klopte, mijn conditie klopte, mijn tempo klopte en ik liep een geweldige eindtijd: 1.51:35.

acr

Op 20 km. Met de finish in het zicht.

De grootste tegenvaller
De Breda Singelloop 21km
Een aantal maanden na mijn HM in Almere was het tijd voor de tweede HM, in Breda. Lekker dichtbij en veel goede verhalen over gehoord/gelezen. Ik ging supergoed van start en liep na 11,12,13km nog onder het schema van finishen op 1.45:00. Toen sloeg het gebrek aan trainen, het de hele dag al niet gedronken hebben en het te hard starten toe. Ik kakte helemaal in. Ik moest gas terugnemen en zelfs een kilometer lang wandelen. Uiteindelijk de laatste twee kilometer toch op karakter (en mijn tandvlees) de pas er weer in kunnen zetten en finishte nèt boven de twee uur (2.01:35 precies 10 minuten langzamer dan in Almere). Echt blij kon ik er niet mee zijn.

singelloopOp 11 kilometer. Toen er nog helemaal niks aan de hand was.

Het verbreken van PR’s
Op de HM lukte het mij niet. In Dordrecht tijdens de Drechtstadloop liep ik zelfs nog langzamer. Al had ik er toen vrede mee. Maar op de 10km ging het steeds beter.

Zo liep ik tijdens Dwars Door Dordt 53.26. Niet veel later klokte ik 51.01 op 10km tijdens de kwart marathon van Rotterdam. In Papendrecht liep ik tijdens de Lenteloop voor het eerst onder de 50 minuten. met 48.54 zelfs onder de 49 minuten. En tijdens de Verkerkloop ging daar nog wat van af. Dat brengt mijn huidige PR op 48.14. Ruim 5 minuten in 6 maanden tijd.

Overige mooie momenten
Absoluut bovenaan: Iedereen die de moeite neemt om je langs de kant aan te moedigen. Of het nou wildvreemden zijn die je naam zien staan op je startnummer, of dat het je geliefde/familie/vrienden/kinderen uit je klas zijn.

De start, telkens weer. Elke keer weer die adrenaline. Heerlijk

Minder mooie momenten
de Dam tot Damloop. Daar had ik echt meer van verwacht. Het hele online inschrijven, wachten tot je een ons weegt, de treinreis en het massale stond echt niet in verhouding tot de loop zelf. Ik vond er niet zo heel veel aan. Dat wordt waarschijnlijk geen herhaling.

Mensen die langzaam lopen en vooraan starten. Verschrikkelijk. Als je van jezelf weet dat je niet zo snel bent, start dan wat meer naar achteren. Ik ben ook niet de snelste. Maar het is echt irritant als je de eerste kilometer alleen maar bezig bent om op te letten dat je geen mensen omver loopt. Nog vervelender is het als ze met zijn drieën naast elkaar langzaam gaan lopen te lopen.

Tot slot: 2016! 
In 2016 ga ik een run-bike-run-bike-run doen in Dordrecht, en wil ik mijn eerste kwart triatlon gaan uitlopen.

In 2016 doe ik mee aan de Roparun namens een team van leerkrachten uit Dordrecht: Dordtse Klasse(n).

Uiteraard staat ook de Almere City Run en Dwars Door Dordt dit jaar weer op het programma.

Leave a Reply

