Almere City Run 2015, mijn eerste halve

in de zomer van 2013 verhuis ik voor de liefde naar van Almere naar Dordrecht. Jarenlang woon ik als student in het centrum van Almere-Stad en elk jaar kijk ik vanaf mijn balkon naar de Almere City Run, die langs mijn woning loopt. Dat ik mijn eerste halve marathon dus ga lopen in Almere is voor mij erg bijzonder.

Op de dag voor de Almere City Run viert mijn nichtje haar zesde verjaardag. Omdat ik geen zin heb om twee keer heen en weer te rijden tussen Dordrecht en Almere overnacht ik bij mijn moeder. Van slapen komt weinig, want de zenuwen gieren door mijn lijf. Nou heb ik een tijd geleden al een keer 20km gelopen en twee weken geleden liep ik nog 17km. Deze laatste liep ik zelfs nog sneller dan mijn geplande halve marathon-tijd. Ik wil hem graag onder de 2 uur lopen. Daarvoor moet ik 5.42 per kilometer lopen.

8.00 : De wekker gaat. Ik heb toch nog iets geslapen. Ik spring onder de douche, trek mijn nieuwe hardloopkleding aan en prop met veel moeite de helft van mijn havermout-ontbijtje naar binnen. Te veel zenuwen.

9.45 : Ik ben op Esplanade, waar de start en de finish van alle afstanden voor de Almere City Run zijn. Om 10 uur start de Kids Run. Leuk om te zien! Ik moedig nog even het zoontje van een vriendin aan. Als de eerste kinderen finishen geef ik mijn vriendin en mijn moeder een kus en loop ik vol zenuwen naar het startvak voor de 21km.

10:25 : Ik sta redelijk vooraan in het startvak. Ik wil niet te hard van start gaan, maar ook niet opgezogen worden in, eventueel, een (voor mij) te traag tempo van iemand anders. Ik zet Runkeeper alvast klaar en start alvast mijn playlist. Zoals altijd fungeert ‘Rocksteady’ van The Bloody Beetroots als mijn startnummer.

0 km: Startschot! We zijn weg.

0,5 km : Mijn vriendin en moeder staan zoals afgesproken bij de rotonde voor het gebouw van Windesheim Flevoland. Zij lopen daarna snel door naar de ingang van de Bibliotheek en de ingang van het stadhuis.

1,0 km : Ik ben al door veel mensen ingehaald, maar probeer echt mijn eigen wedstrijd te lopen. Ik houd rechts aan, zodat snellere mensen mij links voorbij kunnen. Volgens Runkeeper leg ik mijn eerste km af in 4:30. Dat klopt natuurlijk nooit. We liepen onder het winkelcentrum door en de GPS schiet dan natuurlijk alle kanten op (na correctie blijk ik de eerste km te lopen in 4.53)

1,6 km : Grappig zo door het stadhuis rennen, maar het is wel echt veel te warm.

3 km : We zijn inmiddels het centrum uit en hebben het punt waar aan de weg werd gewerkt gehad. Ik had me dat erger voorgesteld. Voor mijn gevoel heb ik een goed, rustig tempo te pakken, maar volgens Runkeeper loop ik gemiddeld nog steeds rond de 5:00 per km. Straks bij 5km maar even op de tijdswaarneming kijken en onderweg uitrekenen wat ik loop.

5 km : Shit! Geen tijdswaarneming langs de kant. Straks bij de 10 dan maar. Ik neem wel een slokje water.

8km : Het stuk langs de Hoge Vaart zit er op. Richting het industrieterrein en het Weteringpark. Ondanks dat Runkeeper nog steeds omroept dat ik vanaf de start gemiddeld 5.04 per kilometer loop, loop ik voor mijn gevoel heerlijk rustig. Mijn GPS zal nog wel in de war zijn door het overdekte stadscentrum. Ik hoop echt dat er bij 10km tijdswaarneming staat

Ik neem mijn eerste gelletje. Mijn broertje staat straks bij ongeveer 14km met mijn tweede gelletje klaar.

10km : Shit! Ook al geen tijdswaarneming.

11km : Na een slokje sportdrank en een spons word ik ingehaald door een hardloopstelletje. Ze horen duidelijk bij elkaar want ze delen hun gelletje. Ik besluit dat ik bij ze aansluit en in hun tempo blijf meelopen. Ik heb namelijk geen idee wat mijn echte tussentijd is.

14km : De bocht waar mijn broertje moet staan. Gelukkig stapt hij net naar voren en geeft mij het gelletje. Ik vraag hem snel hoe laat het is. 46 zegt hij. Ik had uitgerekend dat ik om kwart voor rond het 15km punt moest zijn. Ik loop dus veel te langzaam. Gelukkig loopt het koppeltje nog voor me en kan ik goed mee in hun tempo.

16km : Ik besluit mijn hazen voorbij te lopen en zet er iets meer tempo op. Ook neem ik mijn laatste gelletje.

17 km : Het maalt door mijn hoofd. Uitlopen doe ik deze halve marathon sowieso, tenzij ik nu iets breek, maar ik wil hem zo graag onder de 2 uur lopen. Volgens Runkeeper loop ik nog steeds ver onder mijn schema. Maar die is in de war. Toch? Ik tel de seconden waarin Runkeeper al aangeeft dat ik een km-punt heb bereikt tot ik er daadwerkelijk ben, deel ze door het aantal kilometers dat ik gelopen heb en tel dat weer bij mijn gemiddelde tijd op. Dan zou ik nog steeds dik onder mijn schema lopen, maar dan rijmt het niet met de tijd van mijn broertje. Nouja, wat boeit het? Ik ben al 17 km aan het genieten en het gaat me nog goed af. Gewoon doorlopen Cosmo.

18 km : Brug op richting Filmwijk. Ik begin mijn benen bij het stuk omhoog te voelen, maar als ik even snel over het Weerwater heenkijk zie ik de skyline van Almere al. Daar is de finish! Kom op!

18,4 km : Hey een fotograaf! Even proberen lachen.

19 km : Nog 2 kilometer. Al snel klinkt ‘The Pretender’ van Foo Fighters in mijn oren. Langzaam dringt er iets tot mij door. Ik heb een playlist van 2 uur en 5 minuten. ‘Walk’ van Foo Fighters is daarin het laatste nummer. En tot dat nummer zitten zeker nog een aantal nummers die ik nog niet gehoord heb. Ik mis o.a. nog Gallows, P.O.D. en ‘Head for the Barricade’ van Limp Bizkit. Ook Runkeeper blijft positieve tijden doorgeven. Wordt het dan toch onder de 2 uur?

19,5 km : Na het waterpunt staat er iemand van mijn oude studentenvereniging mij aan te moedigen. Wat tof! Ok, kom op. Laatste stukje!

20,3 km : In de verte zie ik mijn zusje met haar twee geweldige kinderen al staan. Wat superleuk dat ze toch zijn komen kijken.

20,7 km : Ik loop langs mijn vader en mijn broertje. Deel nog even een high 5 uit en ik hoor nog net dat ze trots op me zijn.

20,9 km : De finishstraat! Ja! Ik ben er! Ik werp een blik op de finishklok.

21,0 km : Ik kan het niet goed lezen. Ik zie een 1 en een 5. Ik zit dus nog onder het uur. Wat daarna komt lijkt op een 7.

21,05 km : Dat is geen 7, maar een 1. Oh God, ik loop 1.51. 1.51? Nee dat kan niet? Hoe dan?!

21,06 km : 1.51? Ik kan het niet geloven.

21,1 km : Met mijn handen in de lucht kom ik de finish over. 1.51 en nog iets. Wauw. Uitgeteld leun ik tegen een hek aan. Ik ontvang complimenten van een collega-loper die net voor mij over de finish loopt dat ik een mooie, vlakke wedstrijd heb gelopen en dat hij mij gebruikte om na het drinken terug in het tempo te komen. Ik glunder van geluk. Mijn eerste halve marathon uitgelopen, in een toptijd en meteen complimenten krijgen over mijn loopstijl.

Dit was een dag om nooit meer te vergeten. Na de finish zoek ik snel mijn familie op om de hele race nog eens door te nemen. Mijn vader en broertje bleken bij 14 km pas nét aan te komen toen ik er liep. Wat een toeval dat ze me dan net niet gemist hebben.

Ik kijk nog even de start van de 7km. Daar lopen nog een aantal bekenden mee en ik neem afscheid van mijn familie. Terug naar Dordrecht. Weg van Almere, het prachtige Almere. Het Almere waar ik net, net iets minder dan 2 uur keihard genoten heb. 1 uur, 51 minuten en 35 seconden om precies te zijn.

Leave a comment